
At give sit hjertebarn væk
22. maj 2026
Vi har gennem de seneste måneder talt med mange forfattere og oplevet, hvor langt mange af dem strækker sig for at få deres bog udgivet. Udover, at det kan opleves som en stor anerkendelse, at et forlag tror på ens bog, så håber mange også på, at forlaget vil få ens bog til at blive en succes. Måske det er derfor, at forfatteren står i en dårlig forhandlingssituation, og da forlagsaftalen kan være svær at gennemskue, kommer ubalancen i relationen ofte til at afspejle sig i aftalen.
Det minder på mange måder om, når iværksættere inviterer investorer indenfor. Ligesom investorerne investerer for at få flere penge retur, gør de fleste forlag det samme. De spreder deres risiko på flere udgivelser og forskellige forfattere, og investeringen af tid og penge følger ofte markedsefterspørgslen. Det betyder, at mange bliver klemt, fordi de har afgivet alle rettighederne og oplever, at aftalen ikke indfrier deres forventninger.
Både som tidligere iværksætter, der fik en finansiel investor ind samt som forlag, der har investeret i udgivelser, har vi oplevet at være på begge sider af bordet. Uanset hvordan vi vender og drejer det, så kommer pengene med en pris, og forfatteren (eller iværksætteren) opgiver sin frihed og uafhængighed i håbet om, at det bringer én et bedre sted hen. Man kan ikke længere selv bestemme, når andre har investeret penge, og man skal lære at kunne leve med kompromisser samtidig med, at man stadig selv skal gøre en stor del af arbejdet, fordi ingen brænder så meget for bogen, som forfatteren selv. Hvis ikke man er indstillet på det, så kan det være bedre selv at udgive sin bog.
Som forlag har vi været omkring dette dilemma og er kommet frem til, at vi ikke ønsker at investere i andres hjertebørn, dels fordi vi ikke har uanede midler, og dels fordi det giver en ubalance, når forfatteren ikke selv har investeret penge i udgivelsen. Derudover mener vi, at forfatteren er bedst stillet ved selv at bevare rettighederne til sit hjertebarn, hvis det overhovedet er muligt. Måske er vi farvet af de samtaler, vi har haft og de erfaringer, som vi har høstet, men indtil videre vil vi lade det være afsættet til den videre rejse.
🙏🏻 Foto af Camilla Hey, heyland.dk







